Metoder
Forudsigelighed
1. Fælles tavle:
o Der er placeret en fælles tavle på Sydhjørnet. Tavlen viser dagens og morgendagens personaleliste, så både beboere og personale kan se, hvem der er på arbejde.
o Derudover indeholder tavlen andre relevante oplysninger, såsom aktiviteter, møder og eventuelle ændringer i dagsplanen.
2. Faste spisetider:
o Måltider serveres på faste tidspunkter hver dag. Dette hjælper med at skabe en forudsigelig og stabil daglig rutine.
o Ved måltiderne har nogle af beboerne faste pladser. Dette kan give en følelse af tryghed og stabilitet, da de ved, hvor de skal sidde hver gang.
3. Individuelle skemaer:
o Nogle af beboerne har individuelle skemaer, der tager højde for deres personlige behov og præferencer.
o Disse skemaer kan omfatte tidspunkter for aktiviteter, personlige rutiner, medicinindtag og andre nødvendige daglige handlinger.
Low Arousal
o Low Arousal, eller LA, er en pædagogisk tilgang, som går ud på at skabe ro, nedtrappe konfrontationer og forebygge konflikter.
o Arousal kan oversættes til ophidselse, og LA-metoden handler om at holde niveauet af ophidselse (arousal niveau) så lavt som muligt – hos både borger og personale.
KRAP
o På Sydhjørnet er KRAP valgt som overordnet pædagogisk metode.
KRAP er en forkortelse for Kognitiv, Ressourcefokuseret, Anerkendende, Praksis.
KRAP som tilgang er valgt på grund af sit udgangspunkt og fokus på beboernes ressourcer og
anerkendende tilgang, som ligger godt i tråd med Sydhjørnets kristne værdigrundlag og vores tilgang
til- og forståelse af mennesker.
Der er forskel på beboernes mulighed for at indgå i arbejdet med KRAP’s redskaber, som tager
udgangspunkt i diverse skemaer. Grundlæggende for alle beboere er, at der tages udgangspunkt i
deres individuelle kognitive niveau. For de beboere, hvor det ikke giver mening, at de selv er med til at
udfylde KRAP-skemaerne, gør personalet det, ud fra den viden de har om de enkelte beboere. Dét, at
have fælles sprog og tilgang til alle beboere øger fagligheden og det konkrete pædagogiske tilbud, som
den enkelte beboer tilbydes.
KRAP er vores overordnede pædagogiske forståelsesramme, men der bruges megen anden
pædagogik, som er linket til den enkelte beboers udfordringer og behov. For beboere med autisme
spektrumsforstyrrelser benyttes der f.eks. en TEACCH-inspireret pædagogik, hvor visualisering og
forudsigelighed er vigtig, ydermere benyttes LA2, teori om low araousel, samt teori om
tilknytningsforstyrrelser. Alle beboere støttes i at spise sundt og derfor laves tilbereder vores køkken
altid sund og varieret mad.
Kontakt-Team
o Tidligere havde vi 1-2 kontaktpersoner pr. borger, hvilket ofte medførte sårbarhed i tilfælde af sygdom eller udfordringer i vagtplanen.
o Det betød, at der kunne gå lang tid, før en borger igen blev mødt af en kendt kontaktperson.
o Med indførelsen af Kontakt-Team består hvert team nu af 4-5 medarbejdere, som alle er velinformerede om borgerens udfordringer og historie.
o Dette sikrer, at der næsten altid er en medarbejder på vagt, som kender den enkelte borger godt.
o Det nye Kontakt-Team koncept forbedrer kontinuiteten i udvikling, giver tryghed og styrker den individuelle støtte til hver borger.